ponedeljek, 29. september 2014

MARJAN SMODE IN SIVA POT DO MENIHA V MENI



Tema je. Tema nima ne glave, ne repa. Tema ima nenasitno telo. Ne, tema je nenasiten prostor, ki ga je treba zapolniti. Kot otrok sem se bal teme. Kot odrasel se bojim teme. Najbrž sem še vedno otrok. Prikradejo se misli. Odnesejo te. Tema nima sten. Temo razblini le jutro. Strah, da zaspiš in se nikoli več ne zbudiš. Da prenehaš in sploh ne veš, da prenehaš. Tema te pogoltne. Ne maram teme. Preveč mi je lastna. Predobro jo poznam. Na ti sem z njo. V temi vedno padam in ne vidim dna. Nikoli ne pristanem, a vem, da padam. Tema in njeni nešteti odtenki. Tema je v sorodu s samoto.

Bil sem še otrok, ko sem čakal v avtu, čakal sem očeta in mater, poslavljala sta se od none. Trepetal sem, saj sem vedel, ko bosta nazaj, se po vsej verjetnosti vrnem z njima v Novo Gorico. Takrat se je glasba poslušala na kasete in tako sem se kratkočasil s poslušanjem Marjana Smodeta. Še danes se spomnim pesmi: Jožica, Siva pot …
Vse naokrog je bila tema, pred hišo je bila tema, čakal sem in Marjan je neumorno brenkal po kitari in prepeval z glasom, ki je bil mešanica oberkrajnerskega trubadurja in jokavega petelina, tam nekje, s slovenskih planjav. V bistvu mi je njegova glasba prijala, nisem se počutil samega, z njim sem nadomestil luč, da tema, ki me je obdajala, ni udrihala tako na gosto. Nisem dojemal o čem poje, vsebina se me ni dotaknila, njegov glas pa. Nihanje tonov, nabor melodij, ritem … Glasba je postala svetloba, nekaj kar me je predramilo, nekaj kar je odvračalo mojo pozornost, da se ne bi vame naselile misli in z njimi strah pred temo. Nima smisla zdaj razpravljati o dotični glasbi in njeni kakovosti, bila je pač glasba, ki je pričarala nekakšen svet, svet, ki je bil sestavljen iz zvoka in je imel drugačne zakonitosti, kot pa svet na drugi strani vetrobranskega stekla, katerega je naseljevala tema. Bilo je tisto nekaj, kar ni pripadalo svetu, ki me je obdajal zunaj, vsaj ne v tistem trenutku, a je bilo prav tako realno in resnično, nekakšen vzporeden svet, ki ni upošteval – recimo temu – trenutnih zakonitosti. Večkrat sem se znašel v takšni situaciji in vsakič sem zakurblal kaseto, da me je odneslo in ščitilo pred temo, ki je nisem mogel ne zapolniti, ne odgnati.

Tema se ni dogajala samo ponoči. Temo sem občutil tudi čez dan, v osnovni šoli, ko sem bil v istem prostoru s svojimi sošolci in tovarišico. Da, velikokrat me je zajela tema v razredu, nisem se znašel, pogoltnilo me je, počutil sem se utesnjenega in izgubljenega. Sčasoma sem postal pravi mojster v simuliranju raznih bolezni, da sem lahko ostal doma in mi ni bilo treba v šolo, da bi se izognil tej množični temi. Takoj, ko sta starša zapustila stanovanje in mene bolnika pustila samega doma, sem se postavil k oknu in opazoval mularijo in njihove starše kako brzijo, eni v službo, drugi v šolo. Ob tem prizoru me je preplavila toplina, počutil sem se varnega, izboril sem si čas zase, izboril sem si osvobojeno ozemlje, v katerem sem lahko bival sam. Nič nisem počel, samo bival sem, znotraj glave so se mi pletle misli – ki tokrat niso bile prežete s temo – igral sem se z njimi, jih malikoval, jim puščal, da me vozijo skozi ovinke domišljije.
Vedno sem bil znosen sam sebi, sam sebi najboljši kompanjon. Med ljudmi se nisem znašel najbolje, vedno sem bil na meji – ko sem imel opravka z množico – celo odraščal sem ob meji. Ker sem prihajal iz vasi, se nisem nikoli zares poistovetil s sošolci, ki so bili večinoma iz Nove Gorice. Otroci smo se med sabo razlikovali po tem, kakšne poklice so opravljali naši starši in od kod so prihajali. In sem bil spet na meji, oče je bil iz Ajdovščine, mati iz Malih Žebelj, torej, manjše mesto in vas. Da bi bila mera polna, je oče izhajal iz komunistične družine – torej, ateistične – mati pa iz katoliške – torej verne – družine. Kmet, razdvojen že v sami osnovi, pol sebstva ateističnega, pol religioznega. Kamorkoli prideš, ne spadaš, če imaš srečo samo obmolknejo, če imaš pegholo, te še jebejo. Človek na meji, ki ni meja, temveč ločnica, ki služi, da bi te lažje ožigosali … Ti se trudiš obviseti na sredini, malo tu, malo tam, a ne gre, prej ali slej hočejo, da se odločiš, zavzameš stran. In tudi, ko se odločiš, zavzameš stran, vedo, da ti je vseeno, da si to storil samo zaradi miru, jasno, pred njimi. Rasti ob meji, je rasti s figo v žepu, zavisi s katere strani piha veter, vse je stvar preživetja. Če živiš na meji nima smisla oprezati za drugo stranjo, popolnoma ista je, le na drugi strani, to spoznaš med prestapanjem. Malo tu, malo tam, povsod isto nebo.

Zavzemanje pozicije. Nekaj podobnega se je dogajalo, ko sem prelisičil svoje starše in ostal sam doma. Tu je bila meja okno in svet onkraj. Ležal sem kot Prust in pletel svet, ki je bil le odsev utrinka v času in te utrinke sem nalagal, kot opeke, zidal sem obzidje, malta spomina je vezala vse skupaj. Onkraj okna se je nahajal svet, ki mi je bil vsiljen, gradil naj bi ga s skupnimi močmi množice – razreda in tovarišice  v šoli, znotraj – v stanovanju, sem gradil svet, ki je bil zmes domišljije in meni ljubih imenovalcev, lahko sem ga sproti rušil in sestavljal, ker ta svet ni upošteval linearnega časa, temveč se je odzival podobe, izseke ljubih koščkov, ki so bili zagozdeni v meni, to ni bil etapni svet, to je bil svet odkrivanja in spoznavanja, ki ni služilo ničemur. Svet zaznave in žuborenja, svet, kjer sem lahko pozabil nase, samo opazoval sem in se čudil.

Imel sem kemični svinčnik in zvezek na katerem je pisalo Tozd. Darilo očeta, delal je v skladišču na želežnici. Nikoli nisem nič zapisal, nobene potrebe ni bilo, vse je bilo v glavi, ta dva rekvizita sta služila, kot nekakšno sidro, njun vonj me je strašansko privlačil, takrat niti sanjal nisem, da bosta neke dne postala mojo orodje. Vonj me je prehitel.
Odmik, da si lahko prisoten, biti tam, in zopet, biti odsoten.
Biti na razpelu, simbol sebe samega, a istočasno ne biti … tisto kar je najbolj očitno, tisto kar bode v oči, je le simbol, ki je namenjen zavajanju … Vstajenje ni nič drugega, kot ponovni padec.
Ko nisi, ne tu, ne tam, si povsod. Le pravo razdaljo je treba najti, da ne padeš v kotel sočasnosti, da ne padeš v tisto povedno mineštro, kjer je vse lepo postrojeno in urejeno. Urejenost za ceno sočasnosti, biti moderen, kot ti ostali narekujejo odtenke in zapovedano obliko. Poskušati ujeti nekaj kar naj bi bila priteklina določenega časa ali pa trenutka, vse skupaj pa je samo trud, da bi poželi odobravanje, da bi se prilegali na limanice pričakovanj, da ne bi štrleli, kot neukrotljiva zel, ki jo je treba stalno obrezovati in upogibati.

Klasični licej v Stari Gorici, Rožna dolina, Semenišče. Niz določenih naključij me je pripeljal tja – ali pa tudi ne – hotel sem se vpisati na gimnazijo v Ajdovščini, a sem imel že na dan vpisa razgovor z ravnateljem in ta mi je svetoval naj se raje vpišem na kovinarsko šolo. Iz čistega neba, le od kod mu to? Očitno me je moja slava prehitela, toda, kakšna slava le, načeloma sem bil neproblematičen, je pa res, da sem bil neprilagodljiv, a ne na način, da bi kljuboval, da bi se kujal, temveč tako, da se nisem nikoli zares ogrel za nobeno stvar, nisem znal pripadati, nisem znal kazati veselja, če mi kaj ni bilo všeč, skratka, nisem se znal pretvarjati in hliniti ljubezen do nečesa v kar nisem verjel. Kasneje sem ugotovil, da je to najhujša oblika zavrnitve in da jo ljudje stežka oprostijo.
In sem jo mahnil čez mejo. Pravzaprav so me starši vpisali na klasični licej v Stari Gorici, saj se je ravno takrat razbesnela vojna v Jugoslaviji. Čudna šola, a sam nisem bil nič manj čuden, potrebovali smo nekaj časa in ovohavanja, da smo se naposled ujeli. V prvi letnik se je ponavadi vpisalo okrog trideset dijakov, v drugi letnik so jih v povprečju sprejeli šest. Vse je bilo na zelo osebnem nivoju, ni se dalo skriti, ni se dalo zabušavati, treba je bilo vzpostaviti odnos, si izboriti prostor izza klopi. Iskali so čisto nekaj drugega, kot tisto česar sem bil navajen: predanost, dojemljivost, talent, ekscentričnost, delavnost, iskrivost … Luščili so s tebe plast za plastjo, te silili v neprestano udejstvovanje, nudili so ti tudi prostor in prepotrebni mir, da si lahko razvijal svojo radovednost v stvareh, ki so te zanimale. Veliko so ti pustili, a tudi veliko zahtevali. Veliko ždenja izza knjig, veliko časa je bilo potreba preždeti sam seboj ob knjigi. Dolge popoldneve sem preždel v goriški knjižnici in se piflal nepravilne spregatve antične grščine. Se trudil razčleniti stavčno sintakso latinščine. Imel sem občutek, da vstopam v posvečen prostor, čeprav je bila sprva cela jeba. Zajebana jezika in še »mrtva«. Na neki točki je steklo, klasičen svet mi je odprl duri in jaz sem počasi tipal naokrog, pričel sem vstopati v svet razgibanega in svobodomiselnega uma in matematično natančnega, discipliniranega ter izklesanega fizisa. Soma. A to je bilo drugačno telo, drugačen um, lepotni ideal prepleten z iskrivostjo pronicljive misli.  Ni bilo vse tako idealno, kot se sliši, velikokrat ne. A na tej točki sem pričel dojemati kakšno predanost zahteva znanje in študij, ki ni nujno namenjen doseganju ciljev, temveč spoznavanju samega sebe in sveta, ki te obdaja.

Zakaj vse to? Zaradi teme, zaradi Marjana Smodeta, zaradi moje none – k njej se bom še vrnil – zaradi samote … jebiga, že res, da sem faliran kovinar, a na neki točki sem vseeno poštekal. Nekaj meniškega je v meni! Potrebujem odmik, da lahko živim. Potrebujem štiri stene. Potrebujem določeno rutino. Potrebujem monotonijo naučenih gibov. Potrebujem isto pot, ko se vračam domov. Ne maram presenečenj, čeprav jih je moje življenje polno. In istočasno me ta utečenost in rutina spravljata ob pamet. Protislovja so edino bogastvo, ki ga premorem.
Brez problema si lahko predstavljam samega sebe zakopanega znotraj vatikanske knjižnice, kako brskam po knjigah, ki že dolgo niso občutile na sebi človeškega daha, tistega drhtečega sopenja nekoga, ki so mu knjige žgoča slast. In ne samo knjige, temveč tudi odmik od vsakdanjega sveta. Faliran kovinar. Faliran župnik. Župnik narkič. Kozmonavt onkraj platnic vsakdana, skakalec v globočine notranjih tolmunov … Labirint, ki te srka vase, tobogan, ki prehaja v kalejdoskop, izstrelitev v neznano.
Itak, da bi živel v Vatikanu – kot marsikje drugje – in hodil na kapučino s Frančiškom, debatirala bi o poeziji Walta Whitmana – nič hudega, če je ne pozna, bi se že potrudil, da jo spozna – o strmi in sklizki poti Eduarda Limonova, o Simonu Gregorčiču, o religiozni prozi, ki jo je pisal Per Vittorio Tondelli … veliko raje z njim, kot pa s kakšnim Rodetom debatirati o Prustu. Ta najverjetneje misli, da je Prustova obsedenost s časom, spominom, s podrobnostmi, s čisto posebnimi zakonitostmi razvrščanja spomina, z jeklenimi navadami, s petičnimi navadami, z zleknjenim pisanjem, z bolehnim, a trdnim značajem, s plemenito odmaknjenostjo in kaj te jaz vem kaj … skratka, misli, da mozak nujno sovpada s pozicijo v družbi, snobizem pač in to slovenski, razvrščanje in izločanje. Veliko raje imam južnoameriškega desperadosa, ki svojo prefriganost prodaja pod zastavo frančiškanstva, kot pa škrlatnega purista, ki je – pazi to – glede na svojo ambicioznost in družbeno povzpetništvo, prilezel le do kardinala. Vai mona!

Torej, nona me zvleče k maši, tam sedim in opazujem vse skupaj, samo dogajanje me ne zanima najbolj, kot tudi smoter, me pa rajca prostor in tisti posvečeno blaženi vonj, ki najverjetneje služi za prikrivanje vseh pregrešnih misli in dejanj, ki so se zgodila na obeh straneh oltarja. Kaj pa naj človek pričakuje, ko ti pa tolče v obraz človek na razpelu. Z malo hudomušnost in domišljije si lahko pričaraš Marjana Smodeta na taistem križu kako prepeva Sivo pot. Božansko! Marjan Smode, kot eden izmed pionirjev krščanstva, ki gre zaradi svojih prepričanj naravnost v rimsko areno in ve, da ga tam čaka smrt. Vrže se levu v gobec in hrsk, hrsk, pokajo kosti, doslednost do zadnjega grižljaja.
Tako kot sem jaz menih, tako kot je Marjan Smode človek na razpelu, tako kot je Frančišek odrešenik, tako kot je Rode škrlatni plemič … Usoda ima čuden smisel za humor, From bi rekel, da so to značajske poteze, Hunter Thompson bi rekel, da je to kakšen trip preveč, Mario Galunič bi rekel: »Dobrodošli spet doma!«. Bejž-gha-vedet?! Če pred seboj zagledaš sivo pot, potem si najverjetneje na dobri poti, da se rešiš teme, ali pa je to samo še en odtenek teme več, na tej ali na oni strani razpela. Kdo ve?



Ni komentarjev:

Objavite komentar